Migraine

Chinese Geneeswijze en migraine

In de meeste gevallen is de oorzaak van de migraine een verstoring van de energie van de Lever.

De Lever zorgt ervoor dat de energie vrijelijk kan stromen door het lichaam. Als de energie stagneert, dan kan dit zich uiten in een migraineaanval. Denk aan een pan met melk die aan de kook raakt, en het vuur wordt niet lager gezet. De melk kookt over. Zo is het ook met de energie, door de stagnatie kan de energie niet zijn normale weg vervolgen en kan maar één kant op: omhoog, naar het hoofd en veroorzaakt daar de hoofdpijn.

Acupunctuur kan ervoor zorgen dat stagnaties worden opgeheven, zodat de energie weer vrijelijk stroomt. Kom je tijdens een aanval bij de acupuncturist, dan ligt de aandacht vooral op de hoofdpijn te verminderen. Tussen de aanvallen in, zal de acupuncturist de energiestroom weer balanceren.

Of acupunctuur je voor altijd van de migraine kan verlossen, is afhankelijk van de oorzaak van de migraine. Is de oorzaak hormonaal (gerelateerd aan de menstruatiecyclus) dan is er een grote kans dat je ervan afkomt.

Komt migraine in de familie voor, dan is het genetisch een zwakke plek en is het verstandig dat je na de eerste reeks behandelingen, regelmatig een nieuwe “onderhoudsafspraak” maakt, om klachtenvrij te blijven.

Er is ook een kruidenpreparaat wat goed helpt als je een aanval voelt aankomen, want je kunt niet altijd meteen bij de acupuncturist terecht.

 

Westerse geneeswijze en migraine

Is vaak een chronische hersenziekte, het is een aandoening van de zenuwbanen in de hersenen. De samenwerking met de bloedvaten is tijdelijk verstoord. De oorzaak is niet bekend, wel komt het vaak familiair voor. En bij vrouwen kan het samengaan met de menstruatiecyclus.

Migraine komt in aanvallen en hoofdpijn is slechts één van de symptomen. Iemand die een migraineaanval heeft kan enkele uren tot enkele dagen compleet uitgeschakeld zijn.

De kenmerken van een migraineaanval zijn:

  • De pijn zit meestal aan één kant van uw hoofd.
  • De pijn is matig tot heftig, stekend of bonzend.
  • Door inspanning wordt de pijn erger.
  • Vaak bent je ook misselijk en moet je overgeven.
  • Fel licht en hard geluid kunt u vaak slecht verdragen.
  • U kruipt het liefst in bed.

Soms kondigt de aanval zich aan met een aura: Een halfuur tot een uur voor de aanval kunt je schitteringen, flitsen of golvende beelden zien. Soms is er tijdelijk een doof gevoel, tintelingen, of minder kracht aan één kant van je gezicht of lichaam. Ook spreken kan even moeite kosten.

Soms voel je al enige uren tot een dag van tevoren dat er een migraineaanval aankomt. Je stemming verandert, je bent heel actief of juist sloom, opgewekt of juist somber, Je gaapt of je hebt zin in lekker eten.

Na de aanval neem de hoofdpijn af en val je in slaap en word je later wakker zonder of met slechts lichte hoofdpijn. Veel mensen zijn dan nog een paar dagen snel vermoeid en licht geprikkeld. Het duurt gemiddeld één tot twee dagen voor je helemaal hersteld bent van een migraineaanval.

Wat kun je zelf doen, om een aanval te voorkomen of te verminderen:

Nachtrust

Zorg voor voldoende slaap. Tijdens je slaap, werkt je lichaam hard om weer te herstellen van de afgelopen dag. Beschouw het als een onderhoudsbeurt voor je lichaam en hersenen.

Ontspanning

Leverenergie heeft als zwakke plek stress. Het is dus belangrijk dat je op tijd zorgt voor ontspanning.

Ontspanning is voor iedereen verschillend, maar de simpelste manier is om dagelijks een half uurtje te lummelen (zonder je mobiel, of tv). Een wandeling maken door park of bos en genieten van de natuur.

Dagelijks 20 minuten mediteren is een manier om je lichaam te resetten.

Voeding

Een aantal basisregels:

  • Varieer in de verschillende voedingsproducten en “te” is nooit goed
  • Neem de tijd voor je maaltijd en eet bewust
  • Probeer in elke maaltijd groente te verwerken. Je lever is blij met groene groente, het chlorofyl (= bladgroen) in deze groentes ondersteunt de werking van de lever.
  • Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten en dan bedoel ik zo min mogelijk kant en klaar voedsel
  • Vette producten, zoals frites, chips, snacks zorgen ervoor dat je lever harder moet werken.
  • Begin de dag met een glas warm water met daarin 1 eetlepel citroensap. Vindt je het te zuur, dan kun je 1 theelepel (koud geslingerd) honing toevoegen.

Bewegen

Bewegen is nodig om gezond te blijven. Het verbetert de fitheid, het concentratievermogen en helpt ontspannen. Daarbij gaat het om meer dan af en toe sporten, hoe goed dat op zichzelf ook is. De sleutel is om elke dag geregeld te bewegen, dus ook op het werk en in je vrije tijd. Het helpt je te ontspannen en houdt je lichaam fit en gezond.

Wees matig met alcohol

Veel mensen die last hebben van migraine geven aan dat (rode) wijn een uitlokkende factor is. En bij mensen die lijden aan clusterhoofdpijn is bewezen dat het drinken van alcohol in een clusterperiode een aanval kan uitlokken.

Stop met roken (en ook met meeroken)

Roken, of zelfs meeroken, kan een hoofdpijnaanval uitlokken of een bestaande hoofdpijnaanval verergeren.

Migraine-triggers

Er zijn triggers die specifiek een migraineaanval kunnen uitlokken:

  • Lichamelijke factoren. Invloed van hormonen, hormonale schommelingen door je menstruatie, eisprong (ovulatie), zwangerschap of overgang
  • Geneesmiddelen, bijvoorbeeld anticonceptie (hormonen), bloedvat verwijdende medicijnen (nitraten), slaapmedicatie en sommige antibiotica
  • Omgevingsprikkels, bijvoorbeeld fel en/of flikkerend licht, hard geluid/lawaai, sterke geuren en tabaksrook
  • Weersomstandigheden, een lage zuurstofdruk, dus bijvoorbeeld hoog in de bergen, kan een aanval van migraine uitlokken net als hevig onweer, luchtdrukverschillen, storm, hitte, kou en een airco.